آموزشاخبارارز های دیجیتالپانزیکلاهبرداریهرمیوب آموز

کلاهبرداری پانزی چیست؟ تفاوت طرح‌ پانزی و هرمی

در ابتدا باید گفت اگر در ازای سرمایه گذاری به شما قول سودهای نجومی و تضمینی (مثلاً بیش از 10 درصد در ماه) داده شده است، به احتمال زیاد در معرض یک کلاهبرداری پانزی هستید که قصد دارد کلاه بزرگی بر سر شما بگذارد . پولی که سال ها برای به دست آوردن آن سخت کار کرده اید. .

متأسفانه طرح‌های پانزی در نتیجه گسترش اینترنت و رسانه‌های اجتماعی محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند و هر کسی که به دنبال سرمایه‌گذاری سودآور باشد، تقریباً به طور قطع هر از گاهی با آن مواجه خواهد شد. طرح پانزی کلاهبرداری است که سرمایه گذاران ناآگاه را با وعده سود های تضمین شده و فریبنده هدف قرار می دهد.

با این حال، در حالی که طرح پانزی از یک اصل کلی پیروی می کند، می تواند در اشکال و رنگ های مختلف وجود داشته باشد. به عنوان مثال می توان به طرحی اشاره کرد که خود را «طرح سرمایه گذاری در بازار سهام جهانی» می نامد و یا طرح دیگری که وعده «بازده تضمین شده ارز دیجیتال» را در اولین ورود به این منطقه می دهد را مثال زد..

خبر خوب این است که تشخیص طرح پانزی کار سختی نیست و اگر این مقاله را تا آخر بخوانید، می‌توانید طرح پانزی را خیلی سریع‌تر تشخیص دهید. در این پست، تکنیک پانزی را به زبان ساده توصیف می‌کنیم و آن را با طرح‌های هرمی مقایسه خواهیم کرد تا موضوع را کامل توضیح دهیم..

کلاهبرداری پانزی دقیقاً چیست؟ تفاوت طرح‌ پانزی و هرمی چیست؟
کلاهبرداری پانزی دقیقاً چیست؟ تفاوت طرح‌ پانزی و هرمی چیست؟

طرح پانزی دقیقا چیست؟

نمونه ای از طرح پانزی زمانی است که یک کلاهبردار یا طراح پانزی افراد ناآگاه را متقاعد می کند که اگر پول خود را به او بدهند، با آن پول کار می کند و در ازای پول آنها درآمد هنگفت و تضمینی ارائه می کند. اما واقعیت این است که سود سرمایه گذاران قدیمی با پول سرمایه گذاران جدید جبران می شود. این به سادگی یک بازی پول است.

در ابتدا برای جلب اعتماد سرمایه گذاران بیشتر به سیستم، به طورمرتب وعده های غیر معقول و فریبنده ارائه می شود. با این حال، زمانی که قربانی جدیدی برای آوردن پول وجود نداشته باشد، طرح دیگر اشباع و در نهایت شکست می خورد. در پایان هم طراح پانزی و رئوس هرم با پول بادآورده در اکثر مواقع فرار می کند و تعداد زیادی بازنده باقی می مانند.

برای درک بهتر طرح پانزی، به سناریوی زیر فکر کنید (همه اسامی و اعداد ساختگی هستند):

چنگیز یک کلاهبردار است که قصد دارد از ترفند پانزی استفاده کند. یک شرکت یا وب‌سایت ساختگی کاغذی تأسیس می‌کند و به مردم قول می‌دهد که اگر همه مثلاً یک میلیون تومان بپردازند، می‌توانند در بورس نیویورک، ارزهای دیجیتال یا هر جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند و ماهانه 20 درصد معادل 200 هزار تومان سود دریافت کنند. .

چنگیز خان حتی ممکن است ادعا کند که یک ربات معامله گر ساخته است که تضمینی برای کسب درآمد برای او خواهد بود.

با این حال، در واقع، هیچ فعالیت اقتصادی به هیچ وجه صورت نمی گیرد

به خاطر داشته باشید که وعده های کلاهبرداران پانزی ممکن است در معرض تغییر باشد. به عنوان مثال، آنها ممکن است ادعا کنند که از ربات های معاملاتی استفاده می کنند، و همچنین ممکن است در زمان های دیگر یک ارز دیجیتال بفروشند.

چنگیز پس از مدتی تبلیغات خود و جذب اولین سرمایه گذاران، اکنون میلیون ها تومان از منابع مختلف جمع آوری کرده است. چنگیز برای اطمینان از ادامه پروژه و جذب وجوه اضافی، از وجوهی که توسط سرمایه گذاران جدید جمع آوری شده است، به سرمایه گذاران موجود بهره می پردازد. همین الگو باعث می شود که مشتریان فعلی که سود کمی دریافت کرده اند این طرح را به دوستان و آشنایان خود و همچنین سرمایه گذاران جدیدی که وارد این حوزه می شوند توصیه کنند.

پس از جمع آوری سرمایه کافی، یا زمانی که سرمایه گذار جدیدی پیدا نشد، چنگیز بلیطی به ترکیه می گیرد و فرار می کند!

از آنجایی که تبلیغات و دریافت پول از طریق اینترنت بسیار راحت تر است و همچنین ممکن است کلاهبرداران به صورت ناشناس فعالیت کنند، رشد اینترنت و شبکه های اجتماعی گسترش طرح های پانزی را تسهیل کرده است.

معرفی ارزهای دیجیتال همچنین جمع آوری سرمایه را برای کلاهبرداران بدون نیاز به افتتاح حساب بانکی یا انجام مراحل شناسایی آسان تر کرده است.

کلاهبرداری طرح پانزی و طرح هرمی ارز دیجیتال چیست
کلاهبرداری طرح پانزی و طرح هرمی ارز دیجیتال چیست

آیا نام طرح پانزی اهمیتی دارد؟

نام پانزی برگرفته از نام چارلز پانزی است که یکی از شناخته شده ترین کلاهبرداران تاریخ جهان بود. کوپن های تخفیف اداره پست که او فروخت به او این اطمینان را داد که اگر سرمایه گذاران کوپن ها را نفروشند، 50 درصد سود در 45 روز دریافت خواهند کرد.

استراتژی پانزی این بود که هم از سرمایه سرمایه گذاران قبلی و هم از سرمایه سرمایه گذاران جدید برای پرداخت درآمد سرمایه گذاران اولیه استفاده کند. زمانی که چارلز پانزی طرح اصلی خود را در دهه 1920 خلق کرد، توانست بیش از 20 میلیون دلار از سرمایه ی سرمایهگذاران را به سرقت ببرد که در حال حاضر معادل با بیش از 250 میلیون دلار است.

البته طبق مقاله ویکی پدیا چارلز پانزی، کلاهبرداری های دیگری مانند این قبل از پانزی وجود داشته است و پانزی در واقع این ترفند خاص را اختراع نکرده است. با این حال، به دلیل این واقعیت که این کلاهبرداری به قدری موفقیت آمیز بود که به تیتر روزنامه هایی مانند نیویورک تایمز تبدیل شد، به نام او خوانده شد.

مکانیسمی که طرح پانزی با آن عمل می کند چیست؟

اگرچه همه کلاهبرداری های پانزی، به طور کلی، از یک الگوی مشابه پیروی می کنند، شکل و ظاهر هر کلاهبرداری ممکن است به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

چرخه اصلی تمام طرح های پانزی را می توان در چند مرحله ساده بیان کرد که به شرح زیر است:

  1. تبلیغات فریبنده

در ابتدا، تعداد محدودی از افراد توسط تبلیغات نادرست (که معمولاً در اینترنت یا رسانه های اجتماعی یافت می شوند) به سمت سیستم کشیده می شوند. این افراد مبلغ ناچیزی را واریز می می کنند و بعد از دریافت سود طمع برا این افراد چیره شده و علاوه بر سرمایه گذاری بیشتر افراد دیگر را به عضویت در این سیستم تشویق و دعوت می کنند.

  1. برای ایجاد اعتماد، سود اولیه خود را سپرده گذاری کنید.
    سود به طور منظم به منظور ایجاد اعتماد سرمایه گذار و جذب پول اضافی واریز می شود. این درآمدها یا با پول سرمایه گذاران جدید و یا با پول سرمایه گذاری شده توسط طراح در ابتدای پروژه پرداخت می شود..
  2. افزایش ورودی سرمایه

هنگامی که اعتماد عمومی ایجاد شد، هجوم عظیم پول نقد به سیستم رخ می دهد. سرمایه گذاران مسن تر نیز پول بیشتری به کسب و کار وارد میکنند و حتی ممکن است اقوام و آشنایان نزدیک خود را با خود بیاورند. در این مرحله، تعصب کور و طمع برخی از سرمایه‌گذاران را به گرفتن وام‌های کلان یا قرض گرفتن پول یا حتی فروش خانه یا ماشین خود سوق می‌دهد..

  1. نتیجه گیری از ورود سرمایه گذار جدید و شکست استراتژی.
    مراحل 1 تا 3 چندین بار انجام می شود تا زمانی که سرمایه گذار جدیدی پیدا نشود یا مقدار قابل توجهی پول جمع شود. پس از آن، طراح با سکه هایی که در اختیار دارد از آنجا دور می شود.

مدت زمان طرح پانزی چقدر است؟

همانطور که قبلا گفته شد، طرح پانزی تا زمانی که سرمایه گذاران کافی وجود داشته باشد یا تا زمانی که طراح از مقدار پول دریافتی راضی باشد، به طور نامحدود ادامه خواهد داشت.

به ندرت پیش می آید که اثرات تشدید و جمعیت بیش از دو سال طول بکشد. برای مثال، طرح پانزی چارلز پانزی برای کمی بیش از یک سال موفقیت آمیز بود.

از سوی دیگر، برخی از طرح‌های پانزی ممکن است با اصلاح برنامه‌های خود به طور منظم و جذب سرمایه‌گذاران جدید، تا ده سال بتوانند بودجه بیشتری تولید کنند.

شرکت های پانزی (Ponzi)
شرکت های پانزی (Ponzi)

تشخیص طرح های پانزی

علیرغم این واقعیت که کلاهبرداری های پانزی اشکال و اندازه های مختلفی دارند، همه انواع آن ها دارای ویژگی های مشترکی هستند که به شرح زیر است:

سودهای نجومی و تضمینی

یکی از مهمترین ویژگی های کلاهبرداری پانزی وعده ثروت هنگفت و تضمین شده است. اگر این تضمین را در جایی دیدید، باور نکنید. سود نجومی به این معنی است که حتی اگر قرار است با پول خود کار کنید، باز هم سود کمتر از طرح پانزی خواهد بود. به عنوان مثال، ماهی با سود تضمین شده بیش از 10 درصد بسیار مشکوک است. در نظر بگیرید که چگونه ممکن است سودی به این بزرگی بدون هیچ ریسکی تضمین شود. لازم به یادآوری است که بازارهای مالی بدون ریسک نیست.

هویت اپراتور مشخص نیست.

طرح پانزی اطلاعات زیادی در مورد تیم یا مدیر ندارد، و حتی اگر داشته باشد، اغلب از نام های ساختگی یا جعلی برای پنهان کردن وابستگی واقعی خود با آنها استفاده می کند. یک طراح پانزی به صراحت گفته است که مایل نیست نامش فاش شود.

شفافیت در انجام امور تجاری

طرح پانزی به وضوح توضیح نمی دهد که چگونه سودهای عظیم خود را ایجاد می کند یا چگونه تضمین می کند که به تولید آنها ادامه می دهد. به عنوان مثال، برخی از طرح ها ادعا می کنند که پول کاربران را در بازارهای سرمایه یا استخراج ارز دیجیتال سرمایه گذاری می کنند. با این حال، آنها نحوه انجام این کار یا نحوه اطمینان از اینکه پول کاربران در برابر خطرات نوسان قیمت، مشکل استخراج و غیره محافظت می شود را فاش نمی کنند.

اطلاعات تماس یا آدرس کافی نیست

طرح‌های پانزی معمولاً مکان‌ها یا شماره‌های تلفن معتبری را فاش نمی‌کنند، یا از آدرس‌های ساختگی و مکان‌های کاری چند روزه برای پنهان کردن هویت خود استفاده می‌کنند. ناشناس بودن یکی از مهمترین ویژگی های کلاهبرداری پانزی است.

مجوز قانونی ناکافی

تحولات پانزی قادر به کسب تأییدیه های قانونی نیست. البته لازم به یادآوری است که گاهی اوقات طرحی به قدری خوب اجرا می شود که با استفاده از باندبازی قانونگذار را فریب می دهد یا مجوز می گیرد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که طرح پانزی در زمان ورشکستگی چندین موسسه مالی ایرانی در سال 2017 به کار گرفته شد.

تمایز بین هرم و پانزی به شرح زیر است:

طرح پانزی دارای ویژگی های مشترک بسیاری با طرح هرمی است، که باعث می شود برخی افراد به اشتباه تصور کنند که این دو قابل تعویض هستند. با این حال، طرح هرمی و طرح پانزی دقیقاً یکسان نیستند و تعدادی ازویژگی هایشان آنها را متمایز می کند.

طرح هرمی چیست و چگونه کار می کند؟

اساساً، یک طرح هرمی یک استراتژی تجاری است که وعده می دهد در صورت فروش محصولات و جذب یک عضو جدید برای پیوستن به سیستم و سرمایه گذاری، پاداش های هنگفتی را پرداخت می کند. طرح هرمی تجارتی است که در آن اقلام یا خدمات (اغلب اجناس به درد نخور ) در ازای پول به اعضای سیستم فروخته می شود.

اگر می خواهید درک بهتری از کلاهبرداری هرمی به دست آورید، مثال زیر را بررسی کنید (همه اعداد فرضی هستند):

یک کلاهبردار هرمی مقداری خاک دارد که کاملاً بی ارزش است. او به اشتباه ادعا می کند که خاکش با خاک های دیگر متفاوت است و اگر پای گیاه را جدا کنند، سریعتر رشد می کند. او در معرض دید زیادی قرار گرفته است.

در نتیجه قیمت خاک نسبت به سایر خاک های موجود در بازار بیشتر است. سپس پیشنهاد می کند این خاک را با وجود اینکه خاک یکسان (هر چند با کیفیت بالاتر) را با قیمت 20 هزار تومان در بازار می توان خریداری کرد به 100 هزار تومان به افراد بی سواد بفروشد. این همه داستان را بیان نمی کند.

جدای از آن، کلاهبردار به افراد اطمینان می دهد که ممکن است از طریق طرح هرمی او ثروتمند شوند. در این صورت اگر دوستان خود را دعوت کنند و خاک بخرند به صورت هرمی و در سطوح مختلف سود خواهند برد.

کلاهبردار به راحتی می تواند کالای معمول خود را به چندین برابر قیمت بازار بفروشد و در صورت عدم فروش، ملزم به پرداخت سود بابت وام گرفته شده از بانک نخواهد بود. او از مردم به عنوان ابزاری برای فروش کالاهای بیهوده خود استفاده می کند. تبلیغاتی که مطمئناً بابت آن بازگشت سرمایه خود را تضمین خواهد کرد.

از نظر دوام طولانی مدت پروژه، دو احتمال وجود دارد:

  1. این طرح تا زمانی ادامه می یابد که اعضای جدید به عضویت خود ادامه دهند و کلاهبردار به راحتی سود را پرداخت کند زیرا توانسته است محصول بی ارزش خود را به قیمت بالایی بفروشد و دلیلی برای عدم سود او وجود ندارد. با این حال، پس از مدتی که در طی آن هیچ عضو جدیدی نمی‌پیوندد، اعضای بالاتر هیچ سودی دریافت نمی‌کنند.

پس از مدتی کلاهبردار قادر به تهیه محصول نیست و با پول هنگفتی که در این راه جمع کرده است مجبور به فرار می شود.

به طور خلاصه، موارد زیر مشابهت های بین کلاهبرداری پانزی و سیستم هرمی است:

هر دو شرکت با وعده سودهای کلان از قربانیان خود سوء استفاده می کنند.
هر دو سازمان برای بقای خود باید اعضای جدیدی را جذب کنند.
تفاوت های بین طراحی پانزی و هرم به شرح زیر است:

علیرغم این واقعیت که طرح پانزی یک سرمایه گذاری است، ما با فروش محصول یا خدمات از طریق یک طرح هرمی طرف هستیم.
طرح پانزی یک شبکه نیست. با این حال، طرح هرمی است. اعضای مسن تر از اعضای تازه کار می خواهند که به طرح هرمی بپیوندند.
علیرغم اینکه طرح پانزی یک کلاهبرداری کامل است و قانون به آن رسیدگی می کند، اما این طرح هرمی اگرچه اساساً دارای نقص است، ممکن است از نظر قانونی نیز قابل اجرا باشد.

ارز دیجیتال معادل طرح پانزی

استفاده از ارزهای دیجیتال با ویژگی های منحصر به فرد خود، کار کلاهبرداران پانزی و هرمی را به میزان قابل توجهی آسان کرده است. برخی از این خصوصیات به شرح زیر است:
پیگیری تراکنش های ارز دیجیتال دشوارتر است. برای دریافت سرمایه نیازی به افتتاح حساب بانکی ندارید. و شما مجبور نیستید برای تراکنش های ارز دیجیتال مالیات بپردازید.

منابع مختلف سرمایه را می توان از سراسر جهان جذب کرد.
سرمایه سریعتر منتقل می شود.
پولشویی دشوارتر شده است.

با توجه به این ملاحظات، ارزهای دیجیتال ابزاری عالی برای ایجاد طرح‌های پانزی هستند و جذب سرمایه و توزیع سود سهام را بسیار آسان‌تر از روش‌های سنتی می‌کنند.

کلاهبرداری های پانزی اغلب با استفاده از پول دیجیتال انجام می شود، که به کلاهبرداران اجازه می دهد آسیب کمتری ایجاد کنند.

اشاره کردیم که پانزی ها را می توان به روش های مختلفی اجرا کرد. با این حال، روند اساسی یکسان باقی می ماند. فرم های پانزی در حوزه ارزهای دیجیتال نیز با یکدیگر متفاوت هستند. در بخش بعدی، به برخی از معمولی ترین طرح های پانزی که در دنیای ارز دیجیتال استفاده می شود، خواهیم پرداخت.

استخراج ابری نوعی استخراج است که در فضای ابری انجام می شود.

بخش قابل توجهی از کلاهبرداری های پانزی در حوزه ارز دیجیتال به وب سایت های استخراج ابری اختصاص دارد که ادعا می کنند می توانند ارزهای دیجیتال را با استفاده از پول سرمایه گذاران به عنوان ابزاری برای درآمدزایی استخراج کنند. اکثر این سایت‌ها در واقع استخراج را انجام نمی‌دهند و در عوض به روش Panzi برای توزیع سود از سرمایه‌گذاران جدید به سرمایه‌گذاران فعلی متکی هستند.

درست است که استخراج ابری روی کاغذ قابل اجرا است. اما، یک سرویس استخراج ابری قانونی فقط قدرت هش را فراهم می کند، نه توانایی ادعای سود گزاف با نرخ ثابت و منظم.

فروش توکن هایی که هیچ ارزشی ندارند

طرح‌های پانزی و هرمی در این رویکرد گنجانده نشده‌اند، اگرچه قرار است در ارتباط با دو روش دیگر استفاده شود. هنگام استفاده از این استراتژی، کلاهبرداران مبالغ قابل توجهی از پول را به شکل بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال قانونی از مصرف کنندگان جمع آوری می کنند، با این وعده که تضمین های تضمین شده به آنها پرداخت می شود.

آنها در نهایت هزینه آن را با ارز دیجیتالی خودشان می پردازند که ارزش ذاتی ندارد اما امید کاذبی به مردم می دهد که ارزش آن در آینده افزایش یابد.

ربات های تلگرام برای استخراج ارز دیجیتال یا توزیع ایردراپ استفاده می شوند.

تقلب مشابه ربات‌های تلگرام این است که برای نویسندگان خود از فضای ضعیف اقتصاد جامعه, درآمد ایجاد می‌کنند. وعده این ربات ها و همچنین نحوه عملکرد آنها به طور معمول به شرح زیر است:

کاربر عضو ربات می‌شود و برای شروع کار، چندین الماس به عنوان هدیه به او داده می‌شود. ماشین های استخراج مجازی که برای استخراج به اصطلاح بیت کوین استفاده می شود را می توان با الماس های به دست آمده از ربات خریداری کرد. روش های مختلفی برای به دست آوردن الماس اضافی وجود دارد که ضروری ترین آنها به شرح زیر است:

با استفاده از لینک عضویت می توانید دوستان خود را دعوت کرده و یک هدیه الماس دریافت کنید.

با استفاده از بیت کوین می توانید الماس بخرید.

با این حال، در این ربات‌های تلگرام، هیچ استخراجی انجام نمی‌شود و مصرف‌کنندگان برای خرید سنگ‌های بیشتر مجبور به پرداخت بیت‌کوین هستند.

اگر کاربر تکنیک استخدام را انتخاب کند، در نهایت اعلانی دریافت می کند که توضیح می دهد شرکت وابسته شما باید الماس را با بیت کوین خریداری کرده باشد تا واجد شرایط دریافت وجوه برداشت شده باشد. شرکت باید خریدی انجام دهد تا از مزایای این استراتژی بهره مند شود. این شکل از طرح پانزی واقعا پیچیده است.

سرمایه گذاری در املاک، خودرو، ارز، انرژی و موارد دیگر.

وب سایت هایی که ادعا می کنند پول سرمایه گذاران را در بازارهای خارجی مانند املاک، اتومبیل، سهام، انرژی یا هر چیز دیگری سرمایه گذاری می کنند، نوع دیگری از طرح پانزی در ارزهای دیجیتال هستند که به طور فزاینده ای رایج می شوند. با این حال، هیچ کاری به جز پرداخت سود با پول سرمایه گذاران جدید انجام نمی شود.

برخی از کلاهبرداران نیز ممکن است ادعا کنند که یک ربات معامله گر پیشرفته دارند که در بازارهای مالی معامله می کند و سود تضمینی در هر معامله ارائه می دهد. چیزی به نام ربات وجود ندارد و همه چیز ساختگی است.

نتیجه:
کلاهبرداری پانزی نوعی کلاهبرداری است که در آن قربانیان سرمایه با وعده بازگشت تضمینی و استراتوسفر سرمایه‌گذاری‌های خود فریب داده می‌شوند.

به منظور ایجاد اعتماد بیشتر، کلاهبرداران بازده تضمین شده ای را در چند ماه اول سرمایه گذاری به سرمایه گذاران ارائه می دهند. این امر با استفاده از وجوه سرمایه گذاران جدید انجام می شود. پس از مدتی، سرمایه زیادی جذب سیستم شد و سرمایه‌گذار تازه‌ای وارد سیستم نشد. کلاهبرداران پرداخت را متوقف کردند و متواری شدند.

شناسایی طرح‌های پانزی به هیچ وجه دشوار نیست و ضروری‌ترین عنصر این طرح‌ها این است که تضمین می‌شود در عین ناشناس ماندن، مزایای فوق‌العاده‌ای را ارائه دهند.

لطفا در قسمت نظرات همین پست تجربه خود را از طرح های پانزی به اشتراک بگذارید تا ما و دیگران از آن درس بگیریم.

آیا پانزی همان طرح هرمی است؟

تمایز اولیه بین طرح پانزی و کلاهبرداری هرمی  در این است که یک طرح پانزی معمولاً فقط از قربانیان خود در مورد مواردی سرمایه‌گذاری می‌کند و سودهایی وعده داده می شود که در زمان بعدی پرداخت می‌شود. طرح‌های هرمی، برخلاف طرح‌های پانزی، معمولاً این فرصت را برای قربانیان فراهم می‌کند که با جذب قربانیان اضافی در کلاهبرداری، پول «درآمد» کسب کنند.

آیا ممکن است پس از قربانی شدن در طرح پانزی پول خود را پس بگیرید؟

زمانی که نقشه‌برداران پانزی دستگیر می‌شوند، تقریباً همیشه اینطور است که کلاهبردار تمام یا اکثریت پولی را که دریافت کرده است خرج کرده است. شما کاملاً می توانید از صاحب طرح پانزی شکایت کنید و به احتمال زیاد علیه آنها در دادگاه حکمی صادر میشود، اما بعید است که بتوانید در پایان چیزی را بازیابی کنید.

مکانیسمی که یک طرح پانزی عمل می کند چیست؟

سرمایه‌گذاری در طرح پانزی نوعی همکاری در کلاهبرداری در سرمایه‌گذاری است که در آن سرمایه‌گذاران فعلی از پول جمع‌آوری‌شده از شرکت‌کنندگان جدید پرداخت می‌شوند. سازمان‌دهندگان طرح پانزی اغلب پیشنهاد می‌کنند که پول تان را سرمایه‌گذاری کنید و بازدهی عالی را با ریسک کم یا بدون ریسک از جانب شما به دست آورید، که همیشه درست نیست. با این حال، در بسیاری از طرح های پانزی، کلاهبرداران در واقع پولی را که دریافت می کنند سرمایه گذاری نمی کنند.

لینک کوتاه : webamooz.com/?p=26537

نویسنده

نویسنده وب آموز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا